De afgelopen periode heb ik aan drie basisscholen van groep 1 tot groep 6 een klimaat les mogen verzorgen. Het betreft basisscholen uit de AS50 gemeenten die ook al een groen schoolplein hebben of hier mee bezig zijn om aan te leggen. Als vervolg op het vergroenen van schoolpleinen heb ik dus zo’n les mogen geven. Ik vond dat echt zelf supergaaf.

De leerlingen werden op een speelse wijze bewust gemaakt van het weer (klimaat), de veranderingen en de gevolgen ervan. Ik heb voor de aller kleinste voorgelezen uit het boekje ‘Klimaatjes - Natte voeten’. Samen hebben we hier over gepraat en wat proefjes gedaan.  Ik werd positief verrast hoeveel met name de kinderen uit groepen 1 en 2 al over het klimaat en de huidige problematiek zoals CO2 en stikstof-discussie weten. Voor de wat oudere leerlingen hebben we naar een interactieve plaat van een woonwijk gekeken. Zij moesten op zoek gaan naar maatregelen om wateroverlast en hittestress in de wijk zoveel mogelijk te voorkomen.

De kinderen waren het unaniem eens dat ook zij zelf een rol hebben in het veranderende klimaat en vinden dat klimaatlessen standaard aan hun lesprogramma toegevoegd moeten worden. Zou mooi zijn, ik houd me aanbevolen als ‘leraar Jack’ of ‘weerman Jack’. Bijnamen die de kinderen me hebben gegeven.

Aan het einde van de les hebben de allerkleinste een kleurplaat van een tuin gekregen. Daarnaast hebben alle kinderen vanuit stichting Steenbreek een folder meegekregen met tips om de eigen tuin een stukje klimaatvriendelijker te maken voor zowel dier als mens. Verbeter de natuur, begin bij jezelf.

Jack van den Berg